تعداد کشته‌های سیل و طوفان در برزیل به ۸۳ تن رسید (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
سرخط خبرها

سایه مرگ در کمین عابران پیاده

  • کد خبر: ۱۹۸۱۰۳
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
سایه مرگ در کمین عابران پیاده
عابران پیاده، ۵۱ درصد ازفوتی‌های تصادفات رانندگی در خراسان رضوی را به خود اختصاص دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، عابران پیاده معمولا در صدر آمار قربانیان سوانح رانندگی در استان خراسان رضوی هستند، جولان خودرو در خیابان‌ها به حدی رسیده که عرصه را برای تردد عابران تنگ و به حریم اشخاص تجاوز کرده است، اما همچنان به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود.
امروزه شتاب و عجله حرف اول را میزند و همه از صرفه‌جویی در وقت میگویند، اما گاهی رانندگان در پس همین شتاب و یک لحظه غفلت، شانس زندگی را از عابران پیاده سلب میکنند.

همین چند وقت پیش بود که در شهرآرانیوز خبری با تیتر" مرگ زن باردارو جنین اش" را منتشر کردیم، از این دست خبرها، دیگر برای ما غریب نیستند، زیرا آمار فوتی‌های عابران پیاده روز به روز بیشتر می‌شود و دیگر فرقی نمی‌کند کودک باشند یا بزرگسال پیر باشند یا جوان.

آنچه مسلم است و شواهد نشان میدهد سایه مرگ بر سر عابران پیاده هر روز سنگینی میکند.

شتاب در رانندگی و عدم رعایت سرعت مطمئنه، جان عابران پیاده بسیاری را تاکنون گرفته است و رانندگان بی احتیاط بسیاری را روانه زندان یا مجبور به پرداخت جریمه‌های گزاف کرده است.

سایه مرگ در کمین عابران پیاده

بدون فرهنگ‌سازی نمی‌توان قدم از قدم برداشت

البته اگر یک طرفه به قاضی نرویم در بسیاری ازاین سوانح، عابران پیاده مقصر شناخته می‌شوند مانند اینکه عابرین پیاده گاهی به معبری که می‌خواهند از آن عبورکنند بسیار بی‌توجه‌اند برخی از عابرین با این توجیه که راننده من را خواهد دید و چاره‌ای جز توقف ندارد، بدون توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و چراغ‌ها از محل مورد نظر خود عبور میکنند.

کمتر دیده شده است که عابرین، به جز در خیابان‌ها و چهارراه‌های بزرگ، سعی کنند از خط کشی عابر پیاده عبور کنند در واقع عابرین مقصر از هر نقطه خیابان که مورد نظرشان باشد تردد میکنند و دیگر به عواقب جبران ناپذیر آن نمی‌اندیشند.

همچنین آمار مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز نشان میدهد که بیش از نیمی از جانباختگان در ساعات تاریکی شب، جان خود را از دست داده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد که خستگی و خواب آلودگی رانندگان در ساعات تاریکی و پایانی شب، عدم رویت پذیری عابران از سوی رانندگان، قرار گرفتن عابران در نقاط کور و فاقد دید و ... منجر به این حوادث شده است.

سایه مرگ در کمین عابران پیاده

سرعت مطمئنه، شانس اطمینان در رانندگی را بالا میبرد

یک عابر در تصادف با خودرویی که سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت دارد شانس ۵۰ درصدی برای زنده ماندن دارد، در سرعت ۶۰ کیومتر این احتمال به ۱۰ درصد می‌رسد و در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، احتمال زنده ماندن او حدود یک درصد و تقریبا غیر ممکن است.

کودکان و سالمندان، قشر آسیب پذیر در تصادفات اند

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی میگوید: کودکان و افرادی که درسنین بالای ۶۰ سال هستند به دلیل اینکه تعلل در تصمیم گیری دارند و با گامی که به یک‌باره به عقب برمی‌دارند راننده را دچار اشتباه در محاسبات رفتاری می‌کنند دلیل اکثر تصادفاتی که در این رده سنی روی می‌دهد به همین شکل است.

علیرضا رحیمی با بیان اینکه نخستین گام باید طرح‌های فرهنگ‌ساز را برای کاهش این آمار به کار گرفت تصریح میکند: عدم توجه به جلو و جوانب توسط رانندگان، سرعت بالا، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی از اصلی‌ترین عوامل تصادفات رانندگی هستند.

وی ادامه میدهد: همچنین عابران پیاده‌ای که احتیاط نمی‌کنند و از پل روگذریا زیرگذر، گذرگاه عابر پیاده تردد ندارند ویا حتی در تاریکی از لباس‌های رنگ تیره استفاده میکنند و یا ورود ناگهانی به خیابان دارند خود عامل تصادفات مرگبار هستند.

وی با بیان آمار تصادفات در ۸ ماهه نخست امسال در استان خراسان رضوی بیان میکند: از مجموع ۳۴۲ فوتی در سوانح رانندگی، ۱۷۳ نفرعابر پیاده بودند یعنی معادل ۵۱ درصد از فوتی‌های تصادفات رانندگی را شامل می‌شوند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی میگوید:همچنین از مجموع ۱۸ هزار و ۵۱۶ سوانح رانندگی در مشهد، ۹ هزار و ۲۵۵ مصدوم بر جای گذاشته است که این آمار و ارقام جای تامل دارد.

وی با شرح تمهیدات پلیس راهوردر پیشگیری از این موارد بیان کرد: مدیریت سرعت در معابر (سرعت میانگین)، برخورد جدی با رانندگان متخلفی که سرعت بالا دارند وارجاع آن‌ها به مقام قضایی و حتی توقیف‌های طولانی خودرو از جمله این مجازات‌های قانونی است.

رحیمی همچنین بیان کرد:همچنین شناسایی نقاط پر خطر، تغییرات هندسی در معابر، پل عابر پیاده و گذر سازی عابر پیاده از جمله اقدامات در زمینه کاهش تصادفات بوده است

وی با بیان نقاط حادثه خیز در مشهد عنوان میکند: ۱۱۷ نقطه حادثه خیز در مشهد شناسایی شده اند که نقایص آن‌ها برطرف شده است که تاثیر بسیاری در کاهش تصادفات داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->